Det fanns en bugg i version 23.2.2 som gjorde att ett gravsättningsdatum (samma som begravningsdatum) felaktigt skrevs in av Aveny. Detta är nu rättat.
När man gick in på en rad på en bokföringsmall så fick man ett felmeddelande och det gick inte att ändra något på raden.
För att vara säker på att Skatteverket håller med om att person med personnummer är avliden finns en bevakning i Aveny. Bevakningen fungerade inte om även en annan status på personen saknades. Det är nu rättat.
För dem som kör webAveny myCarta har den lilla
utfällbara kartan som visas inne på varje grav haft
rätt mycket knappar och kontroller, som ibland varit
vägen för att se själva kartan.
Nu kommer kartan i webGrav att bli mer avskalad, med bara de
mest relevanta funktionerna tillgängliga, för att
fungera bättre på det lite mindre utrymmet.
Om man laddade upp ett dokument och sparade utan att först förhandsgranska så kunde man inte visa dokumentet efter sparning. Detta är nu fixat.
Vid aktivering i rutin Pågående investeringar är det nu möjligt att söka på ett anläggningsnummer efter att knappen "Rensa fält" använts.
Uppslaget av avlidna slutade fungera för kunder som hämtar personuppgifter direkt från Skatteverket. Rättat i denna version.
Avlidna i rutinen "Aktuella Kremationer" skall nu sorteras som Ja och Nej i första hand, och genom dödsdatum i andra hand. Detta gäller när databasen innehåller alla tre varianterna för Akt Med Urna (Ja, Nej, Null).
Ändringar i Aktuella avlidna är möjligt för journaler som har status registrerad. I tidigare version fanns ett fel som gjorde att det inte gick att ändra på en journal utan att ceremonidatum/gravsättningsdatum redigerades. I den här versionen är felet rättat. Det fanns också ett fel som gjorde att enheter som har koppling till Navet inte kunde registrera om Navet inte hittade personnumret, även det felet är rättat i den här versionen.
Intygsdatum för ML/AL har haft en hård spärr vilket gjort att datumet inte har kunnat sättas framåt i tiden. Istället för en hård spärr varnar vi nu istället för datum efter gravsättning.
Sedan tidigare kan en enhet (församling, pastorat, förvaltning) som ska hämta askor eller urnor hos en annan enhet logga in i WebAveny och under rutinen Aktuella avlidna se information om avlidna som har varit folkbokförda inom deras område. Nu finns möjlighet att även se de avlidna som har enhetens LKF-kod som gravsättningsort utanför förvaltningen.
Felaktiga fel-loggar skrevs ibland vid GDPR-gallring av kontakter på begravningsbyråer. Detta är nu rättat.
Rutinen "Grupp av personer" innehåller i denna version ett antal rättningar och förbättringar för att på ett bättre sätt fungera som källa till gruppstatistiken och läsa över korrekt information till rutinen "Årsbaserad statistikrapportering".
GDPR-gallring ska rensa uppgifter för personer, men inte organisationer. Tidigare skapades ibland fel i loggen för rensning när det varit en kontakt på en organisation som gallrats. Felmeddelandet har nu tagits bort när gallringen är korrekt utförd.
De enheter som ingår i referensgruppen för Kalendern i Nya Aveny har nu åtkomst till en BETA-version av rutin "Aktiviteter" i Nya Aveny.
Hjälptexterna för kategorierna “ekonomiska bidrag till hushåll” och “konfirmandverksamhet” är uppdaterade. Texterna är hämtade från Svenska kyrkans bestämmelser (SvKB) 2020:13 om insamling av verksamhetsstatistik.
Vid ändring av repeterade aktiviteter skrevs resursrubrikerna över om ändring av resursernas tid gjordes efter att olika resurser lagts in på rubrikraderna. Inbokade resurser skrevs över och fick den första aktivitetens resurser på alla följande bokningar i repetitionen. Detta är nu rättat.
Vi har tagit bort diverse valmöjligheter för Outlook som fanns kvar sedan en tidigare lösning av Outlook-synkronisering.
I Personalgrupper i rutin Arbetsbudget visas nu summeringar av totala lönekostnader både för aktuell budget och jämförelsesiffror.
Nu går det att välja vilken eller vilka
budgetgrupper som ska inkluderas då rapporten
Personalbudget per verksamhet tas ut.
I styrvärde Budgetgrupp är det möjligt att ange specifika baskonton i fält "Unika baskonton". De konton som anges undantas från kombinationsvillkor med övriga koddelar enligt enhetsspecifika inställningar. Fältet har tidigare använts för baskonto 3129 men ska nu kompletteras med baskonto 3110, 3130 och 3140. Efter registrering är det möjligt att budgetera på baskonto 3110, 3130 och 3140 utan att kombinera dem med övriga koddelar.
I rutin Arbetsbudget - Personal har beräkningen för sysselsättningsgrad "Per månad" korrigerats. Tidigare baserades beräkningen av den totala lönekostnaden på den genomsnittliga lönen för året, nu baseras beräkningen på månadens faktiska lönekostnad. Programmet tar hänsyn till lönekostnaden före och efter lönerevisionen (1/4 respektive år). Ändringen innebär att den totala budgeterade lönekostnaden för den anställde blir densamma oavsett om den anställde budgeteras med slut- och startdatum på flik "Personal" eller om sysselsättningsgrad "Per månad" anges på flik "Lön".
I rutin Personalregister och rutin Arbetsbudget har Personalgrupper tidigare markerats med lönetyp “Månadslön”. Nu ändras alla Personalgrupper till lönetyp “Tillfälligt anställda”.
Nu finns möjlighet att inkludera information om antal anställda och antal årsanställda i rapporten. Dessutom har benämningen Årsarbetstid ändrats till Sysselsättningsgrad.
När en autoperiodiserad verifikation vändes bort med hjälp av en ändringsverifikation vändes inte tillhörande periodiseringar. Felet är nu rättat och i samband med att den periodiserade grundverifikationen vänds bort vänds även tillhörande periodiseringar under fördelad period.
En ny loggfunktion har lagts till i styrvärde Kodplan,
rutin Bokföringsjournal samt rutiner för respektive
koddel (till exempel rutin Baskonto och rutin Verksamhet).
Funktionen sammanställer en ändringslogg med
information om förändringar som påverkar
reglerna för bokföringen. Den information som loggas
baseras på tillägg, ändringar och borttag av
koddelar.
När detaljer har valts att visas per budgeterad (under övriga val i sidomenyn) kan budgetkommentarer nu inkluderas vid export till Excel.
När detaljer har valts att visas per budgeterad (under övriga val i sidomenyn) kan budgetkommentarer nu inkluderas vid utskrift.
Namn som innehåller citattecken, tex Olof "Olle" Karlsson, kan nu skickas in via digitala intyg utan problem. Tidigare fick du ändra på namnet och ta bort citattecknet innan du skickade intyget men det behövs alltså inte längre.
När ni lägger upp en gravmall på gravplatsen
så har ni redan tidigare kunnat markera på
gravplatsen att ni inte kan gräva på platsen genom
att "spärra" i mallen eller att lägga en
tom plats.
Nu kan ni även lägga en anteckning på
varför gravplatsen spärras, tex "ledningar
på 2 meters djup", "trädrötter",
"berg i dagen" etc.
Anmärkningen kommer att synas på mallfliken i Aveny
och anmärkningen visas i en ny flik i WebGrav.
Ni kan även ta med anmärkningen på
gravöppningsordern.
När ni markerar "visa alla urnor" på mallfliken, så visas alla urnor på samtliga gravplatser och kryssrutan sparas markerad tills ni går in och ändrar på kryssrutan.
När en förvaltning går igång med Svenska Gravar har vi även lagt in de kontaktuppgifter ni önskar visa på sidan. Har något ändrats tex telefonnummer så har ni fått kontakta kundservice för att kunna ändra på förvaltnings informationen. Nu kan ni själva ändra på dessa uppgifter genom att gå in på styrvärden och Svenska Gravar.
Vi hanterar ofta flera bilder på varje gravplats och alla
bilder kopplade till gravplatsen kommer nu att visas på
den nya bildfliken.
Här visas bilder från bild, anordning och
vanvård. Bilderna visas även som tidigare under
respektive flik. När man tar en ny bild i Webgrav på
gravplatsen så hamnar bilden som tidigare på fliken
Bild och befintlig bild på fliken Bilder, önskar du
flytta tillbaka bilden för att visas som huvudbild ( lika
med fliken Bild), markerar du bilden och väljer
Huvudbild.
När ett urval gjorts i systemet kan urvalet aktiveras med snabbtangenten "Enter" om användaren önskar. Urvalet kan också aktiveras genom att klicka på knappen "Använd", som vanligt.
I innehållslistor och tabeller så har kolumner med högerställd text Om en kolumn med vänsterställd text låg precis bredvid en kolumn med högerställd text i en tabell, så kunde det se väl
Den gröna färg som visades på värden i kolumnen längst till vänster i en tabell har ersatts med svart färg. Orsaken är bland annat att hela raden är klickbar, och inte endast det grönfärgade värdet i kolumnen, varför ändringen ska förtydliga att användaren kan klicka på hela raden för att komma vidare till detaljvyn för posten.
Vi har justerat ordningen på de ikoner/funktioner som
finns i verktygsmenyn till vänster i fönstret
när en rutin öppnas.
I samband med detta har också två ikoner slagits
ihop och blivit en. Det gäller funktionerna
"Kolumner" och "Sortering" som nu
görs åtkomlig via ikonen som tidigare endast
öppnade funktionen för att sortera kolumner.
I vissa upplösningar saknades prickarna ovanför stora Ö i inmatningsrutor. Felet är rättat i denna version av Aveny.
Vi har uppdaterat designen på scrollbaren (rullisten) och
bland annat gjort den smalare, givit den rundare kanter, och
en mer subtil färg.
Detta är en designförändring och påverkar
inte funktionen i systemet.
När Filtrerings-funktionen användes i en rutin,
exempelvis "Fakturaattest", och användaren
därefter ville exportera listan som visades på
skärmen till Excl ignorerades den filtrering som gjorts
och grundurvalet exporterades stället till Excel.
Detta är nu rättat och exporten tar hänsyn till
eventuell filtrering av listor.
Windows-Aveny startar nu upp snabbare och kräver mindre prestanda.
En ny, mer konsekvent design, har implementerats på
visningstypen "Kort" och "Lista". Om
färgmarkering förekommer, för att exempelvis
markera en aktivitetstyp i "Statistikrapportering"
eller status "Spärrad" i
"Leverantörer", visas denna färgmarkering
nu till vänster istället för att färga
hela bakgrunden.
Förändringen gäller både på små
och stora skärmar.
Designen är framtagen för att användaren ska
känna igen beteendet i olika rutiner genom systemet.
Om en specifik personkategori inte används i Aveny
går det att markera detta, för att enheten inte ska
behöva sätta upp gallringsregler med mera kring
denna kategori.
I föregående version av Aveny inkluderades felaktigt
de kategorier som inte användes i felloggen, som visas
när gallringen misslyckats av en eller annan anledning. I
felloggen kunde man läsa att uppgift om hur länge
personuppgifterna skulle sparas som underlag för
fakturering saknades, även om personkategorin alltså
inte användes.
Felet är rättat i denna version av Aveny och
kategorier som inte används i databasen ignoreras av
loggen.
Om visningsläget "högerläge" var
aktiverat på en lite mindre skärm fanns inte
tillräckligt med plats för att visa alla knappar
(Ångra, Spara, Attestera).
I denna version har högerläget breddats en aning
för att knapparna ska få plats.
Att visa en faktura och att bläddra mellan fakturor är nu något snabbare. Fler optimeringar kommer att komma senare.
Det är nu enklare att förstå vilken koddel som behöver justeras och i vilken ordning, när kontering inte uppfyller villkoren. Det går även att justera felaktig kod genom att välja nytt från listan, utan att behöva rensa fältet först.
I Fakturaattesten har ny ikon lagts till i översiktsvyn för att visa konteringsrader som innehåller tilläggsinformation. Ikonen visas även när konteringsraderna är ihopfällda.
Nu syns fliken Sparade förslag endast för de användare som har några sparade förslag från WebAveny att visa.
I både Ankomstregistrering och Fakturabevakning är det nu möjligt att rikta meddelanden till specifika attestanter. Det går fortfarande bra att skriva ett generellt meddelande också. Funktionen är endast synlig när nya fakturaattesten är aktiverad.
En justering av kontrollen på clearingnummer har gjorts för utbetalningssättet Kontoinsättning, för att hantera betalningar från Danske Bank.
Rutin Leverantörsfakturor i Nya Aveny som används för att se detaljer för alla fakturor, har nu kompletterats med meddelandekortet.
När belopp ändras i fakturaattesten så att nya konteringsrader skapas, hamnar dessa längst ned för att förenkla vid kontering.
Fakturastatus ”Hos annan attestant” har brutits ut till
två olika statusar för att tydliggöra var i
flödet fakturor befinner sig.
Status: ”Hos annan attestant, ej attesterad” visas i de fall
attestanter gör urval på fakturor som ännu inte
har attesterats av aktuell attestant.
Status ”Hos annan attestant, attesterad” visas då urval
görs på fakturor som redan har attesterats av
aktuell attestant och ligger hos någon annan för
attest.
För att få en snabb överblick på vilken status varje faktura har hos aktuell attestant har vi kompletterat statusen med specifika bakgrundsfärger på innehållslistan.
Nu visas antal transaktioner och totalbelopp i rutinerna "Återredovisning av utbetalningar" och "Inbetalningar BG/PG" även vid inläsning av camt054-filer (ISO20022).
I rutin Fakturaattest är det nu möjligt att rikta meddelanden till en specifik attestant i de fall du vill uppmärksamma någon enskild person i attestkedjan. Det går självklart fortfarande att skriva ett generellt meddelande på fakturan också.
För enheter som jobbar med referenser utan procentuell fördelning på beloppet har vi nu effektiviserat attesten. I de fall mottagningsattestanten inte vet vad beloppet ska vara för en specifik rad, går det att attestera fakturan utan att ange det och låta beslutsattestanten komplettera beloppet på raderna.
I samband med möjlighet till parallell attest behöver attestanter inte längre visas i en speciell ordning i attestkedjan. Nu har vi ändrat så att även kolumn "På tur att attestera" visar alla attestanter i bokstavsordning i innehållslistan i rutin Fakturaattest.
För respektive konteringsrad finns det i attesten
möjlighet att titta på historiken för att se
hur tidigare fakturor har konterats från samma
leverantör. Det är nu möjligt att även
återanvända tilläggsinformation från
historiken när en rad som innehåller ett konto
markerat med tilläggsinformation väljs.
I samband med detta har vi även kompletterat rubriken
på fakturorna i historiken med fakturabeloppet.
Fälten “Grupp“ och “Arkiv“ på fliken “Arkivinformation“ har alltid varit låsta för användaren att redigera på befintliga poster. I denna version av Aveny har vi låst upp möjligheten att korrigera "Grupp" och "Arkiv" eftersom noter kan förflyttas mellan olika arkiv.